voetbaltrainerinoeganda.reismee.nl

Revanche tegen Butende FC

Op zondag hadden we weer een kerkdienst, deze keer op de school, omdat daar de tent van gisteren nog stond. Weer werd, naast de preek, de dienst helemaal door de kinderen geregeld, zoals eigenlijk het meeste op Awaka. Na de dienst was er de een na laatste bijbelquiz van de vakantie. Ik zat deze keer bij team Genesis en we speelden tegen team Exodus. Wij hebben de quiz voor deze ronde gewonnen, maar woensdag houden ze de laatste editie en dan zien we wie de echte winnaars zijn. Vandaag hadden we weer een wedstrijd tegen Butende FC, de enige academie van het dorp. Vorige wedstrijd hadden we verloren, dus moesten we het vandaag rechtzetten. Het team van hun is wel een stuk beter, maar met een goede instelling is er van alles mogelijk. De jongens waren ook erg gebrand om deze wedstrijd te winnen. Ik speelde met de coach van Awaka als centrale verdediger. Voor ons de taak om alles tegen te houden. In de eerste helft ging het redelijk gelijk tegen elkaar op en scoorden we zelfs de 1-0. Alle kinderen kwamen al het veld op gerend toen we scoorden. In de tweede helft was iedereen al vrij snel moe en werden we van het kastje naar de muur gespeeld. We kregen daarom ook snel de 1-1 tegen. De rest van de wedstrijd was het alleen maar tegenhouden en de ballen wegschieten. Op voetbal leek het helemaal niet meer, maar het was wel geweldig om te zien hoe iedereen zich inzetten. De wedstrijd is uiteindelijk 1-1 geworden wat een hele prestatie was. Rebecca zei ook na de wedstrijd dat ze hen nog nooit zo heeft zien voetballen en dat er potentie inzit. Daar ben ik het mee eens! Kennelijk vonden de spelers van Butende FC dat ook, want de volgende dag wouden zes spelers zich aansluiten bij de Awaka giants.

De volgende dag gingen we ook de spullen voor het kippenhok kopen. Daarnaast moesten we een beetje inventariseren hoeveel kippen we wouden en hoe oud we ze kopen. Allereerst kochten we jerrycans, deze gaan we namelijk uitsnijden, zodat de kippen die broeden een plekje hebben in de jerrycan. Ook hebben we waterbakken gekocht en hebben we gekeken wat voor voedsel we nodig hadden. Het grappige is dat het dierenvoedsel hier van een Nederlandse leverancier komt, genaamd Koudijs. In de winkel lagen dus alleen maar zakken van koudijs. Er was daar ook een kippenboer. Rebecca wou wel eens weten hoe zo'n boederij er uitziet, dus is hij ook in de auto gestapt en zijn we naar zijn boerderij gereden. Hij vertelde ons dat het 10 kilometer van Kamuli aflag, echter was het minstens 20 kilometer. En met deze wegen doe je over 20 kilometer best wel een lang. Toen we er aankwamen had hij in het hok 40 kippen. Ook hij had de sasso kippen, oorspronkelijk uit Nederland, die wij ook wouden kopen. Hij vertelde ons een beetje hoe en wat te doen, dus de rit was het zeker waard. In de middag kwamen we terug en ik heb een beetje rondgehangen op het terrein met de kinderen. Een paar uurtjes later hadden we alweer training. Deze keer deden we een training met de jongens en meiden tegelijk. Lastig om een training te houden met meer dan 30 spelers, maar wel erg grappig!