voetbaltrainerinoeganda.reismee.nl

Een berg beklimmen!

In de ochtend en het begin van de middag heeft Rebecca me vrij gegeven. Ze wou namelijk graag dat ik een berg in de buurt zou zien. Super leuk! Met Rebecca en Meddie ben ik in de ochtend naar de berg toe gereden. Tijdens de weg naar de berg toe reden we door het platte land. Aan de kant van de weg stonden veel traditionele huisjes. Deze huisjes zijn rond, gemaakt van klei en op de bovenkant ligt riet. De kinderen die volwassen zijn wonen in zo'n huisje. Hoe meer huisjes er om het grotere huis heen staat hoe meer kinderen ze dus hebben. Van een afstandje kon ik al de berg zien. De omgeving is eigenlijk wel redelijk vlak, maar uit het niets staat er dus een hoge berg. Het leek eigenlijk net op een rots, omdat er niks op groeide en het heel steil is. De mensen die hier wonen zijn allemaal heel erg arm, omdat hier natuurlijk bijna geen werk is. Je ziet dus hele kleine huisjes. Tussen alle kleine huisjes stond er wel een immens huis, bijna een paleis te noemen. Het huis was van de voorzitter van het Oegandese parlement. In de politiek is hier natuurlijk heel veel corruptie. De president van Oeganda regeert hier bijvoorbeeld al 38 jaar en elk jaar wordt hij weer "democratisch" gekozen. Deze voorzitter krijgt op deze manier waarschijnlijk ook bakken met geld. Desalniettemin, met een paar kinderen en een gids gingen we de berg beklimmen. Inmiddels waren er trappen aangelegd, waardoor we gemakkelijk de berg op konden klimmen. Daarvoor had je zonder trap de berg moeten beklimmen, maar dat was hem niet geworden. Voor de kinderen was het echter een eitje. Zij klauterden als berggeiten de berg op. Deze kinderen doen het natuurlijk al hun leven, maar alsnog ziet het er heel erg gevaarlijk uit. Eén foutje en je bent afgeschreven. Geen boom of iets anders waar je je aan vast kan houden, nee, dan rol je gewoon een paar honderd meter naar beneden. Elk jaar wordt er ook een wedstrijd gehouden wie het snelst de berg op kan klimmen. De snelste deelnemers klimmen in 4 minuten de berg op. Ongekend! Boven op de berg stond ook een groot standbeeld van de koning van dit volk. Van een afstandje leek het niet heel groot, maar toen ik dichtbij kwam was dat wel anders(5 a 6 meter hoog). Als een soort Goliath stond hij met een speer en schild in zijn hand het land toe te kijken. De gids vertelde ons ook hoe de koning hier wordt gekozen. Ergens in de berg zit namelijk een grot die dicht zit. Degene die de deur op een of andere manier open kan krijgen wordt de nieuwe koning. De mensen geloven ook dat in de berg een soort kracht zit, dus de berg wordt voor nog veel meer aparte rituelen gebruikt. Op de terugweg renden de kinderen deze keer nog harder van de berg af dan dat ze erop waren geklommen. Binnen een paar minuten waren zij helemaal beneden, terwijl wij er met de trap op zijn minst er een kwartier over hebben gedaan. Heel bizar! Toen we weer terug waren zijn we gelijk naar het voetbalveld gegaan. Daar heb ik de jongens training gegeven, terwijl een andere leraar de meiden training gaf. Na de training ben ik met Rebecca naar de varkensstal gegaan. Ze hebben alleen niet heel veel varkens meer, dus is het plan om er een kippenstal van te maken. We hopen dat het gerenoveerd is en er zo'n 100 kippen lopen voordat ik wegga!

Wilco

Ik ben benieuwd naar die berg. Heb je er een foto van?

Simon Van Dooren

@Wilco, ja ik zal wat foto's doorsturen.