voetbaltrainerinoeganda.reismee.nl

Gat onder trampoline uitgraven

Vandaag heb ik met twee ander jongens een gat uitgegegraven onder de trampoline. Wanneer je er op sprong raakte je nu namelijk de grond. De grond was best wel zacht, dus het ging ook redelijk snel. Alle kinderen, die nog niet op school zitten, waren ook erg benieuwd, dus zij hebben de hele tijd lopen kijken. Er zijn ook kinderen die wel al op school zitten. Zij zijn maandag begonnen, twee weken eerder dan de rest van de kinderen en tieners. Dat komt omdat ze in de laatste twee jaar van de basisschool zitten en daardoor veel meer lesstof hebben. Degenen die in primary 6 en primary 7 zitten zijn wel wat ouder dan de normale leeftijd. Tijdens corona waren de scholen twee jaar gesloten, dus hebben alle kinderen een achterstand opgelopen. Naast dat ze eerder beginnen hebben ze ook avondlessen. Dat betekent dat ze les hebben van 7 uur tot 4 uur en daarna heb en ze dus in de avondlessen. Volgens mij heeft de overheid het daarom ook verplicht gesteld om te blijven slapen op de school als je in één van die twee klassen zit. Het is al gebruikelijk om op een boarding school te zitten, omdat het voor veel ouders goedkoper is. Alles doe je dan op school en één keer in de drie maanden komen je ouders op bezoek. In dit geval hadden ze ook gemakkelijk op Awaka kunnen blijven slapen, omdat het maar 10 minuten lopen is van de school naar Awaka. De jonge kinderen en de tieners blijven nu over, maar over twee weken gaan ook de jongens en meiden die op de middelbare school zitten naar een boarding school in Kampala. Momenteel hebben zij dus nog wel vakantie.

Na een uurtje graven waren we al klaar en hebben we de trampoline weer op zijn plek gezet. Daarna ben ik een notitieboekje alle voetbaloefeningen en tactieken die ik weet er in gaan zetten. Rebecca wou op school ook graag iets met sport gaan doen. Gister zijn er naar een paar belletjes een verantwoordelijke voor sport en drie gymleraren aangewezen. Gaat heel makkelijk hier. Vandaag ben ik voor de training op de school met de sportleraren gaan praten. Twee van hen hebben nooit iets met voetbal gedaan en één van hen heeft wel gevoetbald en ook een beetje gecoacht, maar hij wist niet echt oefeningen. Komende dagen ga ik dus een beetje die oefeningen uitleggen en filmen, zodat ze een beetje weten wat te doen. Het wordt wel een uitdaging om in zo'n korte tijd daar een beetje kennis over te geven. Zeker als je nooit echt gevoetbald hebt. Het is wel nodig, aangezien nu de trainingen bestaan uit eerst een paar balletjes trappen en dan naar een partijtje toe.

Na de lessen zijn we naar het veld toegelopen en hebben we de trainingen gegeven. Ik heb de jongens getraind en twee leraren hebben de meiden getraind. Als afsluiting van de training hadden de jongens nog een wedstrijd geregeld met andere jongens van het dorp. Snel werden de goals opgehaald en opgezet, zodat we konden beginnen. De tegenstanders waren een stuk ouder dan wij, maar alsnog ging het best goed. Na de training hebben ik me opgefrist, avondgegeten en hebben we weer met zijn allen gebeden. Het was weer een geslaagde dag! Op naar morgen!

Wilco en Nathalie (Awaka Oeganda)

Je bent goed bezig Simon. Fantastisch om te lezen wat je daar mag brengen.

Rianne

Wat leuk, in een korte tijd ben je zelfs een 'train de trainer' geworden! Goed bezig!

Simon Van Dooren

@Rianne, ja gaat heel snel he hahaha

Simon Van Dooren

@Wilco en Nathalie, dankjewel!