voetbaltrainerinoeganda.reismee.nl

Kerst in Oeganda

Kerst begint er nu echt aan te komen. Zondag ben ik zoals gewoonlijk naar de kerk gegaan. Nu ook met twee andere oud-vrijwilligers die terug zijn gekomen. Eentje van hen heeft ook bij mijn voetbalproject gewerkt, dus het was leuk om haar te ontmoeten. Ze heeft ook nog een laptop meegenomen. De dag voordat zij vertrok hebben we namelijk, met dank aan Wim, een laptop naar haar toe kunnen brengen. Als verrassing gaan we die laptop binnenkort aan hem geven. Dit zorgt er namelijk weer voor dat we een stapje dichterbij de Computer Hub komen. Deze laptop kunnen we gebruiken om computerlessen te geven aan kinderen en jongeren van de buurt.

Na de kerk hebben we wat rustig aan gedaan en hebben we nog gegeten bij een café dichtbij ons appartement. Alleen niet te veel want in de avond gingen we naar een Aziatisch restaurant met Lennie en Isaac. Ik heb gekozen voor een Indiaas gerecht. Dat was erg lekker! Naast ons kwam ook een man zitten met zijn dochter. Toen we aan het praten waren had hij door dat we uit Nederland kwamen. Hij vertelde namelijk dat hij vroeger een Nederlandse docent heeft gehad. Het grappige is dat heel veel mensen wel iets over Nederland weten. Allereerst leert iedereen de geografie van Nederland. Ook hoor ik van veel kinderen dat ze weten dat we goede boeren hebben en iets met water. Ik heb ook al met best een aantal mensen gesproken die iets met Nederland hadden. Zo was er een hockeyer die voor Kampong had gespeeld, Joshua Cheptegai die bij een Nederlands hardloopteam zit, iemand die in Delft gestudeerd heeft en de moeder van een voetbaltrainer die in Nederland woont. Het is toch wel heel grappig om te zien dat overal waar je komt je toch Nederland terug ziet komen. Dit zijn namelijk nog maar een paar voorbeelden, maar ik kom regelmatig wel iets of iemand tegen die iets met Nederland heeft. Toen we lekker hadden gegeten riep opeens een kind dat ook aan het eten was mijn naam. Ik was erg verbaasd, omdat ik hem niet herkende. Bleek dat ik hem een keer op een school getraind had, erg toevallig!

De volgende dag zijn we op kerstdag na de kerk naar Raymond gegaan om kerst te vieren. Voor mij was het ook de eerste keer om bij hem thuis te zijn. Hij had tegen me gezegd dat hij geen stoelen heeft, dus dat we buiten op de grond gaan zitten. Ik kwam dus niet met hele lage verwachtingen, maar gelukkig was hij daar niet serieus over en konden we wel binnen zitten en ook nog op een bank. We gingen met de vier vrijwilligers ernaartoe. Naast Raymond waren ook zijn vrouw, kind en de drie coaches er. Heel gezellig! Het eten was al klaar toen we aankwamen, dus konden we gelijk gaan eten. Zijn vrouw had echt heel erg lekker gekookt. We aten rijst, matoke(banaan), aardappel, groenten en kip. Raymond wou me ook een filmpje laten zien van het slachten van de kip, die zijn kind had gemaakt. Ik zou eigenlijk ook tijdens het kerstfeest op zondag een kip slachten, maar omdat er geen geld was voor het feest was dat niet doorgegaan. Na het eten hebben we de appel crumble gegeten die we hadden gemaakt. Voor de rest hebben we spelletjes gedaan, films gekeken(wat typisch Oegandees is) en veel gepraat. Kortom, een andere maar zeker geslaagde kerst.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!