voetbaltrainerinoeganda.reismee.nl

De Sokolo Junior League

De Sokolo Junior league! Deze dagen gingen we van start. Om eerst even samen te vatten, met Raymond heb ik een competitie georganiseerd voor de leeftijdsklasse onder 9, 12 en 14. Elke woensdag en donderdag in de vakantie spelen de teams meerdere wedstrijden. Al een tijdje geleden ben ik begonnen met het maken van het programma, de regels en nog wat andere dingen. Ook hebben we een week geleden een meeting gehad met de zes scheidsrechters(spelers van het oudere team dat ik train) over de regels. Voor een kleine bijdrage gaan ze de hele dag fluiten. Ook hadden we zondag een meeting, waar ik overigens zelf niet bij was, met alle coaches die zouden meedoen met de league. Per leeftijdscategorie kwamen alleen 3 coaches niet opdagen, dus het programma dat ik had gemaakt kon ik al gelijk wel in de prullenbak gooien. Maar goed, dat hoort er hier ook bij. Woensdag was dan de eerste dag van de competitie. Vandaag zouden de Onder 9 en Onder 12 spelen. Om half 8 waren we al op het veld om de lijnen van de drie velden te trekken, posters op te hangen, goals op te zetten en het programma op te schrijven. Deze week kwam ook Coach Denis langs vanuit Nederland. Dinsdag hadden we hem al verrast door met alle kinderen het veld te bestormen en nu helpt hij dus ook met de Sokolo Junior League. Raymond heeft Denis drie jaar geleden via Facebook ontmoet. In die tijd hielden ze steeds contact. Denis heeft hun in die tijd met een hoop geholpen. Zo komen de shirtjes van zijn voetbalclub vandaan. Nu is hij na drie jaar naar Oeganda gekomen om het ook in het echt mee te maken. Erg leuk! Dat Nederlandse is namelijk ook wel lekker om te hebben. Nu kan je gewoon in het Nederlands praten over voetbal. Ook ben ik al helemaal gewend aan het Oegandese tempo, maar hij dus niet. In de ochtend zouden alle teams namelijk om 9 uur aanwezig zijn, echter begon het te regenen, wat in Oeganda betekent dat alles stopt. De meeste teams kwamen dus pas om 12 uur aankakken. Ik weet dat inmiddels al wel, maar Denis overduidelijk nog niet. De regen zorgde er ook voor dat het veld steeds meer op een zwembad begon te lijken. Leuke potjes in vooruitzicht! Gelukkig waren om 12 uur dus wel alle trainers. Eerst moesten we nog iets doen voor de leeftijd van de spelers, ets wat ik tijdens het organiseren helemaal niet aan heb gedacht. In Nederland is je leeftijd, naam en team namelijk allemaal geregistreerd, maar hier niks. Alle trainers nemen dus oudere spelers mee. Om te voorkomen dat verschillende leeftijden tegen elkaar spelen moesten eerst de oudere spelers er uit gehaald worden. Dan zou je je misschien afvragen, hoe gaat dat dan. Nou alle kinderen moesten op één lijn gaan staan en Raymond pikte dan spelers eruit die te groot waren of ouder leken. Echt bizar! Maar wel het enige wat je er tegen kan doen. Ook wordt er daarna een foto gemaakt met de spelers, zodat we volgende keer weten wie in het team zaten. De spelers die eruit zijn gepikt kunnen helaas niet deelnemen, of spelen met een oudere categorie mee. Na de contracten te hebben laten ondertekend, het programma gemaakt te hebben en te hebben gepraat met ontevreden coaches konden we eindelijk beginnen. Helaas een beetje uitgelopen, maar het is niet anders. Het is echt heel erg vet om nu ook te zien hoe de organisatie werkelijkheid wordt. Op drie verschillende velden word namelijk hard gevoetbald, terwijl er ook veel publiek aan de zijkant zit. Zoals ik had verteld had het hard geregend en was het inmiddels een modderpoel geworden. Dat verbeterde het voetbal niet, maar het zag er wel leuk uit. Aan het einde van de wedstrijd zaten de spelers ook helemaal onder de modder. Veel wedstrijden heb ik helaas niet gezien, want het liep nog niet helemaal op rolletjes. Gelukkig heb ik wel de wedstrijden van de twee teams van onder 12 gezien, die ik zelf train. Zij hebben drie wedstrijden gewonnen en één gelijk gespeeld. De onder 9 van Sokolo heeft zelfs beide wedstrijden gewonnen. Het leuke is dat ik de kinderen steeds beter begin te leren kennen en zij mij ook, waardoor ik de dag door met hun ook een beetje kan geinen. De rest van de dag is het naar omstandigheden goed gegaan. Volgende week zal het wel een stuk soepeler gaan, omdat we dan alle teams en spelers weten, waardoor we een goed programma kunnen maken.

De volgende dag hadden we de competitie van de onder 14. Ik had de verwachting dat het wel iets minder chaotisch zou lopen, echter bleek het wel iets anders te lopen. Tijdens het selecteren voor de spelers die onder 14 waren bleef namelijk nog geen kwart van de spelers over. Dit zou betekenen dat we een toernooi hadden met twee teams. Op dat moment lachte Denis ik het een beetje weg, omdat het echt te gek voor woorden is, maar eigenlijk is het wel een beetje triest. De coaches zorgen er namelijk voor dat bijna driekwart van de spelers niet kunnen spelen en we dus geen toernooi hebben. Raymond wou eigenlijk het hele toernooi afblazen, maar dat vond ik iets minder. Uiteindelijk hebben we ervoor gezorgd dat ieder team twee oudere spelers kan gebruiken, hierdoor hadden we genoeg teams voor een toernooi. Gelukkig had ik me hier na gister al op voorbereid, dus had ik een app gedownload om op het laatste moment een programma te kunnen maken. Hierdoor konden we wel vrij snel de competitie beginnen. Toen het eenmaal begonnen was ging het wel een stuk soepeler gister en heb ik een aantal goede wedstrijden gekeken. Sokolo heeft één wedstrijd gewonnen en ééntje gelijk gespeeld. Deze wedstrijden heb ik met Denis nog gecoacht. Na het toernooi hebben we nog met de scheidsrechters, coaches en fotograaf wat gegeten en de dag doorgesproken. Samengevat, een chaotische, maar een geslaagde dag. Om half zes ging ik weer met de boda boda naar huis om pannenkoeken te bakken. Morgen ben ik namelijk jarig en daarom wou ik graag gaan trakteren voor alle kinderen en coaches van Sokolo. Daar ben ik de rest van de avond wel zoet mee geweest.

Oja, de afgelopen week heb ik nog een hoop andere dingen gedaan. Wellicht schrijf ik daar binnenkort nog een blog over.

Reacties

Reacties

Minke

Hey Simon, wat leuk weer om te lezen wat je doet en vooral hoe alles anders is dan bij ons. Zoals leeftijd checken. Gewoon op een rijtje zetten ?. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan!
Van harte met je verjaardag ? toch wel de meest bijzondere van de afgelopen 18 jaar denk ik! Heel veel plezier met de pannenkoeken!

Rianne

Wat een avontuur dat zo te organiseren. Flexibel zijn tot en met, haha, patiencia zeggen ze dan in Mozambique . Handig die app. En leuk dat je eigen Sokolo teams het zo goed doen!En dat je ook nog ontspannen kan geinen ???

Rianne

Lieve Simon, fijne dag op deze bijzondere 18e verjaardag! Liefs en trots op je ❤️!

Joop en Riet

Simon, van harte gefeliciteerd! Ga je ''t nog vieren?? Voor nu:een groet van Joop en Riet.

Esther

Super leuk Simon om dit te lezen. Je wordt wel getraind in geduld hebben en wachten zeg! En in creatief zijn. Heb je een leuke dag gehad gisteren?

Simon Van Dooren

@Joop en Riet, ja ik heb het zeker gevierd. Ik heb nu ook een nieuwe blog erop staan over mijn verjaardag.

Simon Van Dooren

@Esther, Was echt top!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!