voetbaltrainerinoeganda.reismee.nl

Groeien met Sokolo

Het Sokolo Project bestaat nog maar vier jaar, waaronder 2 jaar met corona. Wat betekent dat het project nog niet heel groot is. Ze hebben een heel erg klein clubhuis en een veld dat ze gebruiken, maar niet van hun is. Alle spullen die ze gebruiken, zoals voetballen, goals, hoedjes en hesjes zijn gegeven van de sponsoren. Wat dat betreft is er dus nog een hoop te doen. Zeker met het plan om een Computer Hub te beginnen, waarvoor een groter huis gehuurd moet worden en allerlei andere spullen gekocht moeten worden is het handig om ook inkomsten te hebben. Het idee is daarom om voetbaltraining te geven aan scholen. Een week geleden had ik al een brief geschreven en uitgeprint om aan scholen te geven. Tot nu toe hadden we alleen nog niet de tijd gehad om ze af te geven, omdat Raymond deze wek ziek was. Vrijdag gingen we uiteindelijk wel langs de verschillende scholen in de wijk om de brief te geven aan de directeur. Voordat we dat gingen doen had ik eerst nog afgesproken met de broer van Raymond. Hij is namelijk erg goed in alles wat met een computer te maken heeft. Zo ontwerpt en edit hij ook alle foto's voor de sociale media. Nu heb ik met een deel van het opgehaalde geld de website voor drie jaar vergoed en hij wou graag meehelpen om de website te ontwerpen. Bij een internet café waar, zoals vaak in Oeganda, geen elektriciteit was hebben we met zijn tweeën plannen gemaakt over hoe de website eruit moet komen te zien. Na alles besproken te hebben gingen Raymond, Alex(speler) en ik op pad om langs de scholen te gaan. De eerste school waar we naartoe gingen was een school van de overheid. Meestal zijn deze scholen een stuk minder goed dan de andere scholen, maar daarentegen hoeven de ouders maar een heel klein bedrag te betalen. Toch is dit voor veel ouders nog te veel, zo wouden we ook een paar kinderen van de academie bezoeken, alleen die waren er vandaag niet omdat ze niet betaald hadden. De directrice was wel gelijk heel erg enthousiast over ons idee. Ook de zes andere scholen waren allemaal erg enthousiast, wat ik niet had verwacht. Als je zoiets namelijk in Nederland zou proberen zou het een stuk lastiger worden om zo'n programma op een school neer te zetten, maar hier waren de directeuren na het lezen van de brief gelijk enthousiast en vroegen ze gelijk hoe we dat dan zouden gaan regelen. Het leuke was ook dat ik zo op verschillende scholen een impressie kon krijgen van hoe het er aan toe gaat. Natuurlijk keken veel kinderen ook erg bewonderd, omdat ze waarschijnlijk nog nooit een ''Mzungu`` op hun school hadden gezien. In totaal gaan we langs zo'n 15 scholen, dus de kans dat we volgend jaar na de grote vakantie een voetbalprogramma hebben voor scholen is erg groot. Naast de website en het school programma zijn we nu ook met nog andere dingen bezig. Zo begint over een paar weken de Sokolo Junior league die ik heb georganiseerd. Elke Woensdag en Donderdag spelen dan de verschillende teams voor de onder 9, 12 en 14 wedstrijden op ons veld. Dat is nog een hele organisatie, omdat er elke dag 30 wedstrijden worden gespeeld en meer dan 200 kinderen komen. Voor de competitie zijn we deze week ook bezig geweest om het veld egaal te maken. Op woensdag, donderdag en vrijdag nam iedereen gereedschap mee en zijn we met scheppen al het grond weg gaan halen. Iets anders dan voetbal, maar alsnog wel een soort van training! Ook ben ik nu een programma aan het maken voor de Computer Hub die Raymond wil gaan opzetten. Een hoop te doen dus de laatste tijd!

Annemarie

Wat een mooi werk Simon! En wat loop je tegen andere dingen aan dan in Nederland. Echt mooi ook hoe je daarover schrijft zo. En je schrijft over het opzetten van een Computer Hub ... zou je in een volgende post uit kunnen leggen wat je daarmee bedoelt in jou voetbalproject? Nieuwgierig hier :-)

Simon Van Dooren

Ja ik kan het zo wel uitleggen. We willen namelijk een plek hebben met computers waar we computerlessen gaan geven. Hiermee leren kinderen en tieners die niet naar school gaan toch dingen die in de toekomst handig kunnen zijn. Ook willen we met degene die dan geslaagd zijn een bedrijf gaan opzetten.

Annemarie

Dankjewel Simon voor de uitleg. Ik dacht dat het iets met je voetbalproject was en begreep het daarom niet. Maar wat een mooi extra iets wat je kunt realiseren voor de toekomst van deze kinderen! Succes!

Simon Van Dooren

Het is ook met mijn voetbalproject. Alleen naast het voetbal wil hij nu dus ook dit beginnen!