voetbaltrainerinoeganda.reismee.nl

Jinja, de bron van de Nijl

Op vrijdag hebben we een dagje vrij genomen om een weekend naar Jinja te gaan. Een stad drie uur rijden van Kampala af. Op deze plek stroomt lake victoria, het grootste meer van Afrika, over in de Nijl. Met een boottocht gingen we naar de bron van de nijl toe. Onderweg kwamen we ook twee gevangenissen tegen. Deze gevangenissen zijn alleen haast niet beveiligd, vertelde onze gids. De meeste Oegandese kunnen namelijk niet zwemmen, waardoor de gevangenissen op een schiereiland liggen. Toen we weer aan land waren gekomen gingen we naar een resort toe aan de nijl. Enorm vet! Het was echt een paradijs! De aapjes sprongen van de ene boom in de andere en zelfs een glijbaan de Nijl in. Vooral om dat laatste was ik in ieder geval erg enthousiast, dus gelijk heb ik mijn zwembroek aan getrokken en ben ik ervan gegaan. Eerst op mijn rug en daarna op een bordje op mijn buik. Met grote vaart vlieg je van de glijbaan af en na 50 meter glijden op het water zonk je met je bordje naar beneden. Na een lange dag hebben we nog lekker gegeten en spelletjes gedaan in de avond. De volgende ochtend werden we vroeg opgehaald. We gingen namelijk raften in de nijl! Na een rit van 2 uur kwamen we aan bij een apart huisje om eerst een contract te ondertekenen en contant te betalen, want dan was het een stuk goedkoper, waarom is wel te raden. We gingen niet alleen raften, want er gingen nog drie extra kajaks mee, een fotograaf en een aparte raftboot. Als er iets mis ging zaten we dus wel goed. De eerste stroomversnelling moesten we helaas gedeeltelijk aan ons voorbij laten gaan. Achteraf bleek dat toch wel verstandig, omdat het water met enorm geweld naar beneden viel. Toen we wel op het water konden kwamen we gelijk een grote golf tegen die ons omver stuwde. Na een paar seconden onder water kom je weer boven en wordt je meegesleurd door de stroomversnelling. Voor de rest zijn we ook een paar keer succesvol door de versnelling heen gekomen met en zonder boot. De rest van het weekend hebben we nog volop kunnen genieten van alle verhalen tijdens het raften, want wat een ervaring was dit! Na een lange dag raften zijn we met zijn allen van de glijbaan af gegaan om daarna te eten en de finale van het rugby te kijken. Op het resort waren ook een aantal Zuid-Afrikanen die erg fanatiek aan het supporten waren. Uiteindelijk hebben ze ook nog gewonnen, wat de sfeer een stuk beter maakte. De volgende ochtend op zondag waren we naar een Engelstalig kerkje gegaan om de ochtenddienst te bezoeken. Toch wel heel anders dan de kerk waar we normaal naartoe gaan. Hier werd namelijk nog meer gedanst en duurde het ook een stuk langer. Gelijk daarna was ons weekend in Jinja over en reden we weer terug naar de hoofstad. Weer op naar het voetbal morgen.