voetbaltrainerinoeganda.reismee.nl

Naar de kerk

Vanochtend ben ik met een aantal andere christelijke huisgenoten naar de kerk gegaan. Op verzoek van onze buurvrouw gingen we naar de Watoto church, waar zij ook bij zit. De dienst leek erg op een evangelische dienst in Nederland. Toch waren er wel wat dingetjes anders. Zo stroomden de meeste mensen pas na het begin van de dienst binnen en was het, zoals verwacht, allemaal wat losser. In Oeganda gelooft, in tegenstelling tot Nederland, vrijwel iedereen in God. Toen ik op de eerste dag aan mijn taxichauffeur ook vertelde dat er in Nederland veel mensen zijn die niet in God geloven lachte hij in barsten uit. Voor mensen hier is dat helemaal onbegrijpelijk. In Oeganda is meer dan 80 procent van de mensen christen en dat merk je ook. Bijna overal waar je kijkt staan christelijke teksten, plaatjes en sprekers. Een paar voorbeelden: Naast ons appartement is een bedrijf dat ‘’God is good investments`` heet en na een voetbaltraining wordt er vaak gebeden. Maar ook zijn er vooral Bijbelse namen, op de busjes en bodabodas staan bijbelteksten, langs de straat staan sprekers en veel mensen hebben een ketting met een kruis om. Kortom, het geloof speelt een erg grote rol in hun levens. Dat is zeker in vergelijking met Nederland een erg groot verschil en heel mooi om te zien en mee te maken. Na de kerk hebben we uitgebreid geluncht en daarna een middagje rustig aan gedaan met spelletjes.

Julian

Wat ontzettend vett dat vrijwel iedereen daar gelooft!!